YKB 5

YKB 5 – Säkerhet och kundfokus

Vem har nytta av utbildningen?

Yrkesförare som kör tung lastbil (behörighet C/CE) måste enligt den nya EU-lagen gå en obligatorisk fortbildning. Detta är en av delkurserna. I denna utbildning ska deltagaren kunna säkerställa passagerarnas och medtrafikanternas säkerhet och bekvämlighet. Belysa riskerna i trafiken, agerande i krissituationer samt bidra till att företagets anseende höjs.

Omfattning

Utbildningen är ca 7timmar och innehåller både teori och praktiska moment, giltighetstiden är 5år.
Utbildningsmoment VVFS 2008:159: 4.1.1 – 4.1.3, 4.5.1 – 4.5.9, 4.6.1 – 4.6.5
Ämnen och mål i 3.1, 3.5 och 3.6 i förordning om yrkeskompetens SFS 2007:1470

Innehåll

Översikt av delkursens innehåll (video)

  • Trafikolyckor med lastbilar, frekvens och konsekvenser
  • Förar- och passagerarsäkerhet
  • Faktorer som påverkar fordonsstabilitet, lastens påverkan
  • Olyckor; första hjälpen, rapportering, brand m.m.
  • Kundtjänst och kvalitet, roller och företagsanseende
  • Fordonsunderhåll och arbetsplanering

Första hjälpen (L-ABC)

  • L – Livsfarligt läge(Bedöma och ev. flytta person från livsfarligt läge)
  • A – Andning(Skapa öppen luftväg och åtgärda luftvägsstopp)
  • B – Blödning (Stoppa blödningar)
  • C – Chock (Förebygga cirkulationssvikt)
  • Brännskador
  • Skallskador, nackskador
  • Frätskador (ögon, hud) och förgiftning
  • Först på olycksplats(Prioritera och handla på olycksplats, larma 112)
  • Rapportering av tillbud och olyckor
  • Deltagaren får delta i skadesimulering och första hjälpen övning.

Brand

  • Brandtriangeln, brandorsaker (främst fordonsbrand)
  • Släckmedel
  • Handbrandsläckare, typer och hantering

Säkerhet, Allmänt

  • Lastsäkring
  • Larma, tillkalla hjälp
  • Spill, absorption, skydd
  • Hot- och våldssituationer
  • Förebyggande åtgärder och eget förhållningssätt

Trafiksäkerhet

  • Nollvisionen
  • Statistik om dödsolyckor m.m. (främst lastbilar)
  • Olycksorsaker, typ av olyckor
  • Olyckskostnader
  • Förebyggande åtgärder
  • Stoppsträckor etc.

Kundfokus

  • Vad förväntar sig kunden?
  • Egen påverkan på tjänstekvaliteten, yrkesstolthet, förebild.
  • Egna företagets anseende, goodwill, profilering.

Instruktörer

Pedagogiska instruktörer, som är godkända utbildare av YKB.

Comments are closed.